Tokoh-tokoh ulama Selangor  

Posted

HAMPIR sebulan ruangan ini tidak mengetengahkan dan membicarakan tokoh-tokoh ulama yang menjadi fokus perbicaraan ruangan ini. Rentetan daripada seminar yang diadakan baru-baru ini, mengembalikan semula perbicaraan mengenai perkara tersebut.

Seminar yang dianjurkan oleh Jabatan Peradaban dan Pemikiran Islam, Akademi Islam, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) dan Bahagian Dakwah, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dengan tajuk ‘Seminar Tokoh Ulama Selangor 2008’, diadakan pada 22 November baru-baru ini di Pusat Konvensyen, KUIS.

Walaupun tokoh ulama-ulama yang dibicarakan ini bukan hasil kajian penulis (Allahyarham Wan Mohd. Shaghir Abdullah), namun pada dasarnya mempunyai tujuan yang sama. Oleh itu, pada ruangan kali ini adalah perbicaraan tokoh-tokoh ulama Selangor yang dibentangkan hasil dari seminar tersebut.

Antara objektif seminar tersebut adalah mengetengahkan tokoh-tokoh ulama di negeri Selangor dan sumbangan mereka dalam bidang ilmu agama dan dakwah Islamiah. Ia juga bertujuan mempromosi serta menyebarkan hasil kajian dan cetusan intelektual tokoh-tokoh ulama Selangor kepada masyarakat umum.

Antara yang diketengahkan dalam seminar tersebut termasuklah beberapa ulama-ulama yang pernah Wan Mohd. Shaghir nukilkan dalam ruangan ini. Maka perbicaraan tersebut tidak perlu dipanjangkan lagi, namun ditambah dengan beberapa kajian tokoh-tokoh ulama yang dihasilkan oleh pembentang-pembentang seminar dari pelbagai institusi.

Perbicaraan ulama ini juga turut dibentangkan oleh cucu ulama yang terkenal itu sendiri, iaitu Ustaz Ahmad Syukri Ghazali yang diberi judul Riwayat Hidup Kiai Haji Muhammad Dahlan Bin Hassan Minhaj: Kadi, Imam dan Sheikh Tariqah dengan kupasan maklumat yang padat dan terperinci.

Melalui seminar seumpama ini juga secara tidak langsung dapat memperkenalkan ulama-ulama lain yang belum ditonjolkan lagi. Malah dilihat objektif seminar dapat dicapai iaitu untuk mengetengahkan tokoh-tokoh ulama di Negeri Selangor agar menimbulkan kesedaran dan kecintaan masyarakat Islam hari ini terhadap golongan ulama dan karya-karya yang dihasilkan.

Berikut adalah ulama-ulama yang tiada dalam koleksi penyelidikan Wan Mohd. Shaghir dan diperoleh melalui seminar tersebut, iaitu:

1. Kiai Muhammad Ali Qaribun, yang ditulis dan dbentangkan oleh Ustaz Ahamd Syukri Ghazali.

2. Kiai Haji Husain Bin Haji Abbas, yang ditulis dan dibentangkan oleh seorang pensyarah KUIS, Ustaz Mohd Khafidz Soroni.

3. Kiai Khalil Ibn Abu ‘Ammar, yang ditulis dan dibentangkan oleh Ustaz Mahfuz Muhammad al-Khalil.

4. Datuk Hassan Haji Azhari, yang ditulis dan dibentangkan oleh Dr. Abdul Rauf Hassan dari Universiti Putra Malaysia (UPM).

5. Mohammad Shahar Sulaiman, yang ditulis oleh anak-anak tokoh ulama tersebut iaitu Ustaz Ahmad Fauzi Mohammad Shahar dan Ustaz Abd. Muhaimin Mohammad Shahar, juga dengan kerjasama para pensyarah Akademi Islam KUIS iaitu Ustaz Isma Addi Jumbri, Ustaz Kheril Anuar Darus dan Ustaz Syarul Azman Shaharudin.

6. Kiai Muhammad Hairawi, yang ditulis dan dibentangkan oleh pensyarah-pensyarah dari Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) iaitu Ustaz Ahmad Yunus Mohd. Noor dan Ahmad Dahlan Salleh.

7. Datuk Dr. Amran Kasimin, yang ditulis dan dibentangkan oleh pensyarah Akademi Islam KUIS iaitu Ustaz Abdul Rahim Ahmad.

8. Wan Mohd. Shaghir Abdullah, yang dibentangkan oleh Saifulrizan Mohd Said yang mewakili Persatuan Pengkajian Khazanah Klasik Nusantara Malaysia (Pengkaji).

Maklumat-maklumat mengenai ulama-ulama yang disebutkan di atas perlu dibicarakan dengan perbicaraan yang lebih panjang lagi. Ianya amat menarik untuk diperkenalkan dan disebarkan agar dapat diteruskan tradisi membudayakan pengkajian ilmu-ilmu Islam oleh tokoh-tokoh agama tersebut. Maka perbicaraan ulama-ulama tersebut akan dilanjutkan pada ruangan lain yang lebih khusus

Tokoh-tokoh Mufti Selangor

Seminar Tokoh Ulama Selangor 2008 yang dianjurkan dilihat adalah menyeluruh. Seminar tersebut bukan sahaja mengimbas kembali tokoh-tokoh ulama silam, bahkan turut membicarakan ulama-ulama yang pernah dilantik sebagai mufti Selangor.

Perbicaraan berkaitan tersebut ditulis oleh Ustaz Zahari Mahad Musa dan Ustaz Azman Ab. Rahman yang diberi judul Tokoh Mufti Dalam Institusi Fatwa Di Selangor: Satu Tinjauan Biografi.

Wadah

Seminar Tokoh Ulama Selangor 2008 tersebut dilihat sebagai satu wadah untuk memperkenalkan dan memartabatkan tokoh-tokoh Islam berserta karya-karya yang dihasilkan kepada masyarakat.

Dengan adanya seminar seumpama ini, secara tidak langsung menarik minat sesetengah pihak untuk cuba menyelongkar khazanah-khazanah ulama silam dan kini. Usaha-usaha seumpama ini wajar dicontohi agar lebih banyak kajian dan sumbangan yang dilakukan oleh pelbagai pihak dan institusi-institusi tertentu.


This entry was posted on 17 December 2008 at Wednesday, December 17, 2008 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

1 comments

SEMINAR PEMBINAAN UMMAH DAN MEMBASMI MURTAD{ Februari 3, 2009 @ 12:02 pm } · { Majlis Ilmu }
{ Tags: SEMINAR PEMBINAAN UMMAH DAN MEMBASMI MURTAD }

ANJURAN BERSAMA UIA (MAHALLAH REPRESENTATIVE COMMITTEE(MRC)ALL MAHALLAH IN PETALING JAYA AND NILAI CAMPUS AND FOUNDATION STUDENTS COORDINATION COUNCIL - FSCC), JAKIM, JAWI DAN YAYASAN SOFA
TARIKH: 11 SHAFAR 1430H / 7 FEBRUARI 2009M (SABTU)
MASA: 8.00 PAGI - 11.45 MALAM
TEMPAT: DEWAN MASJID WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR, JALAN DUTA.

ATURCARA:
7.30 pagi : Ketibaan para peserta
7.45 pagi : Ketibaaan tetamu khas dan juga para penceramah. Tetamu kehormat: Dato’ Pengarah JAKIM, Dato’ Mufti Wilayah Persekutuan dan Penaung Yayasan Sofa

8.15 pagi : Majlis Perasmian Seminar dan ucapan para tetamu kehormat.

9.15 pagi : Minum pagi

9.45 pagi : Ceramah 1 oleh al-Fadhil Ustaz Zamihan bin Haji Mat Zin, Pen. Pengarah Pusat Pengajian al-Quran dan Ilmu Teras, Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM).
Tajuk ceramah: Peranan Mahasiswa Dalam Memahami Serta Membenteras Penyelewengan Agama Dan Gejala Murtad

10.45 pagi : Rehat

11.00 pagi : Ceramah 2 oleh al-Fadhil Ustaz Haji Mahfuz bin Muhammad al-Khalil, Pendakwah Bebas.
Tajuk ceramah: Kesamaran yang Perlu Dijelaskan dalam Memahami Agama

12.45 t’hari : Makan tengahari dan shalat zohor

2.00 petang : Ceramah 3 oleh Ustaz Ahmad Faidzurrahim bin Haji Muhammad Alwi, Pen. Pengarah Institut Pengajian Darul Hijrah, Pahang.
Tajuk ceramah: Pegangan Jitu Seorang Muslim

3.15 petang : Rehat

4.30 petang : Suai kenal bersama Ulama. Tausiyah oleh al-Mukarram Syaikh ‘Afeefuddin al-Jailani; Tausiyah oleh al-Habib ‘Ali Zaenal Abidin al-Hamid dan persembahan Qasidah oleh Yayasan al-Jenderami.

*************
Ceramah Khas - مفاهيم يجب أن تصحح (Kefahaman Yang Wajib Diperbetulkan)

7.45 malam: Ketibaan Tetamu Kehormat, penceramah dan para peserta seminar

8.15 malam: Majlis bermula - bacaan al-Quran, bacaan Ratib al-Hadddad, Ceramah oleh Syaikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki, Soal-Jawab

11.15 malam: Bacaan Maulid Daiba’ie, Qasidah Nabawiyah oleh Kumpulan as-Sofa

11.45 malam: Jamuan ringan dan bersurai.

Untuk keterangan lanju, sila hubungi:
Syed Muhd Saufi: 013-628 0251
Ustaz Muhadir: 012 - 697 3893

http://pondokhabib.wordpress.com

February 3, 2009 at 8:58:00 PM PST

Post a Comment