Koleksi tulisan Allahyarham WAN MOHD. SHAGHIR ABDULLAH
PUISI pujian dan pengharapan kepada Sultan Terengganu terdiri daripada 33 bait dalam bahasa Arab, ditujukan kepada Sultan Terengganu, iaitu Sultan Zainal Abidin III. Sultan tersebut termasuk salah seorang murid Sheikh Ahmad Al-Fathani. Sesuatu permasalahan yang tidak dapat diselesaikan oleh Sultan Zainal Abidin III akan sentiasa dirujuk kepada Sheikh Ahmad al-Fathani di Mekah, sama ada dengan mengirim surat atau mengirim utusan yang khas.
Sewaktu Sheikh Ahmad al-Fathani datang ke Kota Bharu, Kelantan, Sultan Zainal Abidin III berserta beberapa pembesar Terengganu datang menjemput beliau supaya sudi mengunjungi Kuala Terengganu. Oleh itu, ada pendapat yang mengatakan bahawa puisi tersebut adalah ucapan Sheikh Ahmad al-Fathani sewaktu beliau berkunjung ke Terengganu. Pendapat yang lain menyebut bahawa diucapkannya sewaktu Sultan Zainal Abidin III datang ke Mekah, ketika Sultan Terengganu itu bertemu dengan Syarif Mekah. Berikut adalah terjemahan puisi pujian dan pengharapan kepada Sultan Terengganu, iaitu:
1. Taman harapan, dibasahi oleh embun pertolongan,
Lalu ia bertambah segar, bersih dan berseri-seri
2. Embun penyegar datang
membasahi seluruh permukaan taman,
Maka jangan kau heran !
Embun penyegar memang berpasangan dengan taman harapan
3. Diiringi dengan tiupan
angin lembut datang membelai
syahdu meng'asyiqkan
Tiada tara, luar dugaan
4. Lalu ia mengorak dan memekarkan
bunga-bungaan harum mewangi
Indah, tiada bandingan
5. Dahan berayun
dan daun pun melambai
kegirangan
Burung berkicau
kegembiraan
6. Diiringi oleh pujian
dengan pelbagai lagu dan nada
tanda kesyukuran kepada Allah
Pemberi nikmat, pemberi bahagia
7. Bagaikan mentari, penuh megah
Bagaikan bulan, penuh sinaran damai,
cahaya suci
harapan jiwa, penawar hati
8. Bagaikan laut, pemurah tiada tepi
Bagaikan hujan, penolong tiada beza
Memberi sebelum diminta.
9. Pengasih kepada rakyat
Jasa ditabur tiada putus
10. Hiasan negeri
Kebanggaan rakyat
Tempat tumpahan hati
Nurani rakyat
11. Itulah Sultan Terengganu
Raja yang berani, bermaruah
dan bertuah
12. Raja yang agung lagi bijaksana
Pandai mentadbir
Banyak berilmu
Petunjuk jalan bahagia
13. Kemuncak usahanya ialah
menggali ilmu, menyelami ma'rifah
menunjukkan jalan hidayah
14. Dunia Melayu belum pernah menzhahirkan
Raja agung seperti baginda
Raja memiliki akhlak yang mulia
15. Baginda ialah cermin agama
wadah amanah
neraca keadilan
Maka jangan engkau ragukan
16. Jauh berbeza daripada raja-raja yang lain
di segi akhlak, pangkat,
kemuliaan dan keturunan
17. Baginda, di kalangan raja-raja Melayu,
laksana bulan
apabila ia timbul mengambang
maka hilanglah segala cahaya bintang
18. Baginda adalah orang yang mulia,
bahkan kemuliaan itu warisan daripada
datuk neneknya
keturunan mulia
dari dahulu sampai sekarang
19. Memang raja putera raja
Keturunan yang mempunyai rantai kemuliaan
yang tak pernah putusnya
20. Keturunan Saiyidina 'Ali
Saiyid anak Saiyid
Keturunan yang tak menzhahirkan,
kecuali hanya kemuliaan
21. Himmahnya yang tinggi,
melebihi penghuni maya persada ini
bahkan lebih tinggi,
daripada bintang Suraya dan Farqad
22. Aku berharap,
semoga bangsa Melayu dapat maju dengan pimpinannya
Dan dapat mencapai kemuncak peradaban
dan kesejahteraannya.
23. Aku berharap,
semoga baginda berkenan menyebarkan ilmu,
ma'rifah dan petunjuk
Lalu baginda menjadi kebanggaan
dan rakyat mendapat kejayaan
24. Dan yang lebih besar lagi, aku berharap,
semoga baginda berkenan menyuruh 'ulama',
dan cendekiawan yang memahami petunjuk
25. Agar mereka dapat membukukan bahasa Melayu
Kerana aku bimbang ia akan hilang,
atau dirusak oleh perubahan
yang berlaku dari masa ke masa
26. Begitu pula hendaklah mereka itu mengarang se-jarah Melayu,
yang meliputi segala perihal orang Melayu
Kalau tidak, mereka nanti akan hilang, dalam lipatan sejarah
27. Ayuhai segala cerdik pandai !
Hidupkan sejarah bangsamu !
Dengan itu, kamu akan disebut dalam sejarah
dan namamu akan harum sepanjang masa
28. Dalam menulis sejarah
hendaklah ambil perhatian !
Tampilkan kebaikan raja-raja Melayu,
sebutan baik dikekalkan
29. Dengan itu, kamu akan jadi gembira
dan bernilai di mata lain bangsa
Kerana kamu telah dipimpin oleh raja yang bijak, berilmu, dan berwibawa
30. Inilah Qashidah atau Syair
yang dipersembahkan ke pangkuannya
Baginda, laksana Ka'bah,
sangat beruntung orang yang datang ke sisinya
31. Qashidah ini datang berharap,
supaya ia berkenan di hati baginda sultan
walau ia lemah dan taqshir
32. Ia bersembah dengan doanya,
"Semoga Allah memelihara baginda
dan mengekalkan kebahagiaan baginya"
33. Kemudian, maka ditutup syair ini dengan
Shalawat dan Salam yang diaturkan
untuk junjungan tercinta dan untuk keluarganya
selama taman harapan
masih dibasahi oleh embun pertolongan
Syarah Puisi
Hubungan antara Sheikh Ahmad al-Fathani dengan Sultan Zainal Abidin III memang erat, ini dapat dibuktikan dengan beberapa pucuk surat yang ada hubungkaitnya dengan puisi yang tersebut. Puisi yang dibicarakan ini jika kita teliti dapat kita bahagikan kepada beberapa kelompok, iaitu:
i. Merupakan mukadimah, iaitu mulai bait yang pertama hingga bait yang ke-10.
ii. Merupakan pujian khusus untuk Sultan Terengganu, pada bait yang ke-11 hingga bait ke-21.
iii. Merupakan pengharapan Sheikh Ahmad al-Fathani kepada Sultan Terengganu untuk umat Islam dan Melayu pada bait yang ke-22 hingga bait yang ke-26.
iv. Merupakan pengharapan kepada cendekiawan, pada bait yang ke-27 hingga bait yang ke-29.
v. Merupakan penutup puisi, pada bait yang ke-30 hingga bait yang ke-33.
Beberapa bait pada bahagian mukadimah (angka 1) adalah pujian untuk Sultan Terengganu yang banyak persamaannya dengan Syair Tuan Hampris, karya Hajah Wok Aisyah binti al-Haji Nik Idris Terengganu yang dikarang jauh kemudian daripada puisi Sheikh Ahmad al-Fathani. Sebagai contoh beberapa bait untuk perbandingan dapat disemak di bawah ini:
i. Puisi Syeikh Ahmad al-Fathani
"Itulah Sultan Terengganu
Raja yang berani
Bermurah
Dan bertuah." (bait yang ke-11)
ii. Syair Tuan Hampris
"Negeri khabarnya itu
seorang raja memerintah tentu
adil dan murah bukan suatu
sangatlah alim paduka ratu." (bait yang ke-18)
"Perangainya halim tangannya murah sekalian kasih memandang wajah ...
…" (bait yang ke-22, dua baris awal)
Kesimpulan daripada petikan kedua-dua puisi di atas, ia membuktikan bahawa Sultan Terengganu itu adalah seorang yang pemurah. Mengenai sifat pemurah itu disebut oleh Sheikh Ahmad al-Fathani pada bait yang lain, iaitu bait yang ke- 8, katanya:
"Bagaikan laut,
pemurah tiada tepi
Bagaikan hujan
penolong tiada beza
Memberi sebelum diminta."
Watak seorang sultan yang berilmu pengetahuan juga terdapat pada Syair Tuan Hampris, disebut juga oleh Sheikh Ahmad al-Fathani pada bait ke-12 dan 13, katanya: (maksudnya)
"Raja yang agung lagi bijaksana
Pandai mentadbir
Banyak berilmu
Petunjuk jalan bahagia.
Kemuncak usahanya ialah
menggali ilmu, menyelami ma'rifah
menunjuk jalan hidayah."
Pada Syair Tuan Hampris yang sama maksudnya dengan puisi di atas, terdapat pada bait yang ke-20, 21 dan 22, iaitu:
"Rajanya alim lagi jauhari
kitab Quran sangat pelajari
alimnya tidak lagi terperi
termasyhurlah khabar ke sana ke mari.
Saleh dan warak lagi pendeta
bijak laksana jangan lagi dikata
masyhurlah khabar di dalam warta
di alam Melayu sekalian rata.
Perangainya halim tangannya murah
sekalian kasih memandang wajah
cukup fahamnya ilmu 'Arabiyah
baginda nan gemar ilmu falakiah."
Penutup
Adapun syarah pada bahagian ini adalah mukadimah tentang pujian untuk Sultan Terengganu. Mengenai syarah-syarah puisi yang lainnya akan dilanjutkan pada bahagian seterusnya. Bahagian-bahagian lain yang tidak dibicarakan lagi adalah mengenai pujian khusus untuk Sultan Terengganu, pengharapan Sheikh Ahmad al-Fathani kepada Sultan Terengganu untuk umat Islam dan Melayu, dan pengharapan kepada cendekiawan.
PUISI pujian dan pengharapan kepada Sultan Terengganu terdiri daripada 33 bait dalam bahasa Arab, ditujukan kepada Sultan Terengganu, iaitu Sultan Zainal Abidin III. Sultan tersebut termasuk salah seorang murid Sheikh Ahmad Al-Fathani. Sesuatu permasalahan yang tidak dapat diselesaikan oleh Sultan Zainal Abidin III akan sentiasa dirujuk kepada Sheikh Ahmad al-Fathani di Mekah, sama ada dengan mengirim surat atau mengirim utusan yang khas.
Sewaktu Sheikh Ahmad al-Fathani datang ke Kota Bharu, Kelantan, Sultan Zainal Abidin III berserta beberapa pembesar Terengganu datang menjemput beliau supaya sudi mengunjungi Kuala Terengganu. Oleh itu, ada pendapat yang mengatakan bahawa puisi tersebut adalah ucapan Sheikh Ahmad al-Fathani sewaktu beliau berkunjung ke Terengganu. Pendapat yang lain menyebut bahawa diucapkannya sewaktu Sultan Zainal Abidin III datang ke Mekah, ketika Sultan Terengganu itu bertemu dengan Syarif Mekah. Berikut adalah terjemahan puisi pujian dan pengharapan kepada Sultan Terengganu, iaitu:
1. Taman harapan, dibasahi oleh embun pertolongan,
Lalu ia bertambah segar, bersih dan berseri-seri
2. Embun penyegar datang
membasahi seluruh permukaan taman,
Maka jangan kau heran !
Embun penyegar memang berpasangan dengan taman harapan
3. Diiringi dengan tiupan
angin lembut datang membelai
syahdu meng'asyiqkan
Tiada tara, luar dugaan
4. Lalu ia mengorak dan memekarkan
bunga-bungaan harum mewangi
Indah, tiada bandingan
5. Dahan berayun
dan daun pun melambai
kegirangan
Burung berkicau
kegembiraan
6. Diiringi oleh pujian
dengan pelbagai lagu dan nada
tanda kesyukuran kepada Allah
Pemberi nikmat, pemberi bahagia
7. Bagaikan mentari, penuh megah
Bagaikan bulan, penuh sinaran damai,
cahaya suci
harapan jiwa, penawar hati
8. Bagaikan laut, pemurah tiada tepi
Bagaikan hujan, penolong tiada beza
Memberi sebelum diminta.
9. Pengasih kepada rakyat
Jasa ditabur tiada putus
10. Hiasan negeri
Kebanggaan rakyat
Tempat tumpahan hati
Nurani rakyat
11. Itulah Sultan Terengganu
Raja yang berani, bermaruah
dan bertuah
12. Raja yang agung lagi bijaksana
Pandai mentadbir
Banyak berilmu
Petunjuk jalan bahagia
13. Kemuncak usahanya ialah
menggali ilmu, menyelami ma'rifah
menunjukkan jalan hidayah
14. Dunia Melayu belum pernah menzhahirkan
Raja agung seperti baginda
Raja memiliki akhlak yang mulia
15. Baginda ialah cermin agama
wadah amanah
neraca keadilan
Maka jangan engkau ragukan
16. Jauh berbeza daripada raja-raja yang lain
di segi akhlak, pangkat,
kemuliaan dan keturunan
17. Baginda, di kalangan raja-raja Melayu,
laksana bulan
apabila ia timbul mengambang
maka hilanglah segala cahaya bintang
18. Baginda adalah orang yang mulia,
bahkan kemuliaan itu warisan daripada
datuk neneknya
keturunan mulia
dari dahulu sampai sekarang
19. Memang raja putera raja
Keturunan yang mempunyai rantai kemuliaan
yang tak pernah putusnya
20. Keturunan Saiyidina 'Ali
Saiyid anak Saiyid
Keturunan yang tak menzhahirkan,
kecuali hanya kemuliaan
21. Himmahnya yang tinggi,
melebihi penghuni maya persada ini
bahkan lebih tinggi,
daripada bintang Suraya dan Farqad
22. Aku berharap,
semoga bangsa Melayu dapat maju dengan pimpinannya
Dan dapat mencapai kemuncak peradaban
dan kesejahteraannya.
23. Aku berharap,
semoga baginda berkenan menyebarkan ilmu,
ma'rifah dan petunjuk
Lalu baginda menjadi kebanggaan
dan rakyat mendapat kejayaan
24. Dan yang lebih besar lagi, aku berharap,
semoga baginda berkenan menyuruh 'ulama',
dan cendekiawan yang memahami petunjuk
25. Agar mereka dapat membukukan bahasa Melayu
Kerana aku bimbang ia akan hilang,
atau dirusak oleh perubahan
yang berlaku dari masa ke masa
26. Begitu pula hendaklah mereka itu mengarang se-jarah Melayu,
yang meliputi segala perihal orang Melayu
Kalau tidak, mereka nanti akan hilang, dalam lipatan sejarah
27. Ayuhai segala cerdik pandai !
Hidupkan sejarah bangsamu !
Dengan itu, kamu akan disebut dalam sejarah
dan namamu akan harum sepanjang masa
28. Dalam menulis sejarah
hendaklah ambil perhatian !
Tampilkan kebaikan raja-raja Melayu,
sebutan baik dikekalkan
29. Dengan itu, kamu akan jadi gembira
dan bernilai di mata lain bangsa
Kerana kamu telah dipimpin oleh raja yang bijak, berilmu, dan berwibawa
30. Inilah Qashidah atau Syair
yang dipersembahkan ke pangkuannya
Baginda, laksana Ka'bah,
sangat beruntung orang yang datang ke sisinya
31. Qashidah ini datang berharap,
supaya ia berkenan di hati baginda sultan
walau ia lemah dan taqshir
32. Ia bersembah dengan doanya,
"Semoga Allah memelihara baginda
dan mengekalkan kebahagiaan baginya"
33. Kemudian, maka ditutup syair ini dengan
Shalawat dan Salam yang diaturkan
untuk junjungan tercinta dan untuk keluarganya
selama taman harapan
masih dibasahi oleh embun pertolongan
Syarah Puisi
Hubungan antara Sheikh Ahmad al-Fathani dengan Sultan Zainal Abidin III memang erat, ini dapat dibuktikan dengan beberapa pucuk surat yang ada hubungkaitnya dengan puisi yang tersebut. Puisi yang dibicarakan ini jika kita teliti dapat kita bahagikan kepada beberapa kelompok, iaitu:
i. Merupakan mukadimah, iaitu mulai bait yang pertama hingga bait yang ke-10.
ii. Merupakan pujian khusus untuk Sultan Terengganu, pada bait yang ke-11 hingga bait ke-21.
iii. Merupakan pengharapan Sheikh Ahmad al-Fathani kepada Sultan Terengganu untuk umat Islam dan Melayu pada bait yang ke-22 hingga bait yang ke-26.
iv. Merupakan pengharapan kepada cendekiawan, pada bait yang ke-27 hingga bait yang ke-29.
v. Merupakan penutup puisi, pada bait yang ke-30 hingga bait yang ke-33.
Beberapa bait pada bahagian mukadimah (angka 1) adalah pujian untuk Sultan Terengganu yang banyak persamaannya dengan Syair Tuan Hampris, karya Hajah Wok Aisyah binti al-Haji Nik Idris Terengganu yang dikarang jauh kemudian daripada puisi Sheikh Ahmad al-Fathani. Sebagai contoh beberapa bait untuk perbandingan dapat disemak di bawah ini:
i. Puisi Syeikh Ahmad al-Fathani
"Itulah Sultan Terengganu
Raja yang berani
Bermurah
Dan bertuah." (bait yang ke-11)
ii. Syair Tuan Hampris
"Negeri khabarnya itu
seorang raja memerintah tentu
adil dan murah bukan suatu
sangatlah alim paduka ratu." (bait yang ke-18)
"Perangainya halim tangannya murah sekalian kasih memandang wajah ...
…" (bait yang ke-22, dua baris awal)
Kesimpulan daripada petikan kedua-dua puisi di atas, ia membuktikan bahawa Sultan Terengganu itu adalah seorang yang pemurah. Mengenai sifat pemurah itu disebut oleh Sheikh Ahmad al-Fathani pada bait yang lain, iaitu bait yang ke- 8, katanya:
"Bagaikan laut,
pemurah tiada tepi
Bagaikan hujan
penolong tiada beza
Memberi sebelum diminta."
Watak seorang sultan yang berilmu pengetahuan juga terdapat pada Syair Tuan Hampris, disebut juga oleh Sheikh Ahmad al-Fathani pada bait ke-12 dan 13, katanya: (maksudnya)
"Raja yang agung lagi bijaksana
Pandai mentadbir
Banyak berilmu
Petunjuk jalan bahagia.
Kemuncak usahanya ialah
menggali ilmu, menyelami ma'rifah
menunjuk jalan hidayah."
Pada Syair Tuan Hampris yang sama maksudnya dengan puisi di atas, terdapat pada bait yang ke-20, 21 dan 22, iaitu:
"Rajanya alim lagi jauhari
kitab Quran sangat pelajari
alimnya tidak lagi terperi
termasyhurlah khabar ke sana ke mari.
Saleh dan warak lagi pendeta
bijak laksana jangan lagi dikata
masyhurlah khabar di dalam warta
di alam Melayu sekalian rata.
Perangainya halim tangannya murah
sekalian kasih memandang wajah
cukup fahamnya ilmu 'Arabiyah
baginda nan gemar ilmu falakiah."
Penutup
Adapun syarah pada bahagian ini adalah mukadimah tentang pujian untuk Sultan Terengganu. Mengenai syarah-syarah puisi yang lainnya akan dilanjutkan pada bahagian seterusnya. Bahagian-bahagian lain yang tidak dibicarakan lagi adalah mengenai pujian khusus untuk Sultan Terengganu, pengharapan Sheikh Ahmad al-Fathani kepada Sultan Terengganu untuk umat Islam dan Melayu, dan pengharapan kepada cendekiawan.
This entry was posted
on 28 September 2008
at Sunday, September 28, 2008
. You can follow any responses to this entry through the
comments feed
.