Syeikh Ahmad Yunus Lingga - Pakar bahasa Melayu di Mekah  

Posted

Oleh WAN MOHD. SHAGHIR ABDULLAH


HANYA seorang ulama berasal dari Kepulauan Riau yang mengajar di Masjidil Haram, Mekah yang diakui sebagai ulama besar. Ulama berasal dari Pulau-Lingga, Kepulauan Riau ini pada mulanya dapat dikesan melalui sebuah karyanya berjudul Daqaiqul Akhbar.

Kitab Daqaiqul Akhbar merupakan sebuah kitab Melayu/Jawi yang tersebar luas di seluruh dunia Melayu. Hasil penyelidikan awal yang saya laksanakan dijumpai hanya beberapa buah karya beliau selain Daqaiqul Akhbar. Sekitar tahun 1970an, salah sebuah majalah yang diterbitkan di Jakarta mengupas kitab Daqaiqul Akhbar itu dengan agak panjang lebar tetapi mengatakan bahawa pengarangnya berasal dari Lanka atau Sri Lanka atau Ceylon.

Nampaknya penulis artikel dalam majalah itu tidak pernah tahu tentang Pulau Lingga. Padahal sejarah kerajaan-kerajaan Melayu cukup jelas meriwayatkan wujudnya sebuah kerajaan Melayu yang pernah berpusat di Lingga. Nama lengkap kerajaan itu ialah kerajaan Riau-Lingga-Johor dan Pahang dan sekalian daerah takluknya.

Pengasas kerajaan itu ialah Sultan Mahmud, yang makamnya masih ada sampai sekarang terletak di belakang Masjid Lingga. Selanjutnya di Lingga adalah tempat bersemayamnya Sultan, sedangkan di Pulau Penyengat tempat kedudukan Yamtuan Muda atau Yang Dipertuan Muda melaksanakan pentadbiran ulama yang diriwayatkan dalam artikel ini, yang kemuncak namanya di Mekah, berasal daripada bekas pusat kerajaan Melayu itu.

Tiada siapa tahu riwayat ulama yang berasal dari Lingga tersebut secara terperinci. Namun pada tahun 1979 di Mekah saya berjumpa dengan salah seorang murid ulama tersebut, iaitu Abdur Rahman bin Syeikh Yahya Raman al-Fathani dalam usia hampir 100 tahun; dia termasuk orang Melayu tertua Mekah yang masih hidup dalam tahun 1979 itu. Abdur Rahman bercerita tentang riwayat hidup Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga itu dengan jelas termasuk beberapa ulama dunia Melayu lainnya. Cerita yang bersumber daripada Abdur Rahman bin Syeikh Yahya Raman itu didokumentasikan seperti berikut: Nama lengkapnya ialah al-'Alim al-'Allamah asy-Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga. Asal usulnya dari Pulau Lingga di Kepulauan Riau.

Riwayat terkini setelah saya pergi ke Lingga ada yang meriwayatkan bahawa datuk nenek ulama yang diriwayatkan ini berasal dari Kelantan. Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga mempunyai dua orang adik bernama Abdul Hamid dan Ibrahim. Abdul Hamid adalah seorang ulama yang mempunyai dua orang anak, iaitu Ahmad dan Muhammad, manakala Ibrahim tidak mempunyai anak.

Yang berupa bahan bertulis pula hanya sedikit tentang Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga disentuh oleh Syeikh Muhammad Zainuddin bin Syeikh 'Utsman Sarawak dalam Nafahat ar-Ridhwan. Sungguh pun demikian sekurang-kurangnya dua maklumat yang cukup mengagungkan nama ulama yang berasal dari Pulau Lingga itu.

Keagungan pertama ditonjolkan bahawa Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga sebagai "Qus bahasa Melayu, iaitu satu istilah yang sangat terpandang di kalangan orang-orang Arab." Bukti keagungan ilmunya pula sehingga Syeikh 'Utsman Sarawak dan anaknya Syeikh Muhammad Zainuddin Sarawak, kedua-duanya adalah ulama besar bekas murid Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga. Sekiranya Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga bukan seorang ulama besar atau pengetahuannya sedikit atau dangkal, tidaklah ulama besar yang sangat terkenal seperti Syeikh 'Utsman Sarawak belajar kepadanya.

Seorang ulama besar yang berasal dari Muar, Johor, Qadhi Abu Bakar bin Hasan lebih banyak menulis catatan tentang Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga. Hampir semua kitab yang dipelajari dan dikhatamnya daripada Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga terdapat catatan tarikh mulai belajar dan tarikh selesai belajar. Di antara kitab hadis yang diajar oleh Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga ialah kitab Sahih Bukhari dan kitab-kitab hadis selainnya yang dikenali dengan Kitab as-Sittah. Sekiranya tidak dijumpai catatan Abu Bakar bin Hasan Muar, akan hilanglah sejarah sebenar bahawa Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga adalah seorang ulama ahli dalam bidang ilmu hadis di Mekah pada zamannya. Abu Bakar bin Hasan Muar sendiri sempat mengkhatamkan kitab Shahih Bukhari daripada Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga.

PENDIDIKAN

Pada abad ke-19 Masihi, Kerajaan Riau-Lingga merupakan pusat tamadun Melayu dan Islam. Perkembangan budaya, bahasa dan sastera di Riau-Lingga tersebar ke serata ceruk dan rantau dunia Melayu. Ketokohan beberapa orang pengarang yang berasal dari sana, terutamanya Raja Ali begitu ketara sepanjang zaman itu. Raja Abdullah yang terkenal dengan gelaran Marhum Mursyid, Yamtuan Muda Riau yang ke-9 (1857-1858 M), memimpin Thariqat Naqsyabandiyah begitu menggalakkan pengajian dalam bidang Islam. Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga lahir pada zaman pemerintahan baginda. Dipercayai bahawa Syeikh Ahmad Lingga mendapat pendidikan asas sistem pendidikan Riau-Lingga yang bersifat terbuka dalam segala bidang. Pada peringkat awal beliau lebih mendalami kaedah bahasa Melayu dan sejarah. Menurut cerita Abdur Rahman Raman, bahawa pendidikan agama secara mendalam diperolehnya di Pondok Bendang Daya, Patani. Selepas itu dilanjutkan di Mekah. Di Mekah beliau belajar dengan Saiyid Ahmad bin Zaini Dahlan (1231 H/1815 M-1304 H/1886 M), Syeikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Makki (wafat 10 Jamadilawal 1335 H), Saiyid Ahmad an-Nahrawi dan ramai lagi.

PENULISAN

Karya Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga yang telah dijumpai hanya empat iaitu:

1. Daqaiq al-Akhbar fi Zikri al-Jannah wa an-Nar. Kandungannya merupakan karya terjemahan kitab Daqaiq al-Akhbar fi Zikri al-Jannah wa an-Nar dalam bahasa Arab yang pertama sekali diterjemahkan ke bahasa Melayu. Kitab ini menceritakan kejadian alam ghaib terutama tentang syurga dan neraka. Masyarakat Melayu zaman dulu jika membaca kitab ini cukup mengasyikkan kerana mempunyai gaya seni yang tersendiri. Membaca kitab Daqaiq al-Akhbar boleh menyebabkan kita lebih rajin menyiapkan bekal untuk akhirat dan meninggalkan pelbagai bentuk dosa yang dilarang oleh Allah dan rasul-Nya. Diselesaikan hari Selasa, 20 Muharam 1312 H, di Mekah. Cetakan yang pertama Mathba'ah al-Miriyah al-Kainah, Mekah, Jamadilakhir 1312 H, dicetak atas usaha Syeikh Ismail Aceh. Cetakan yang ketiga oleh percetakan yang sama tahun 1320 H. Cetakan yang keempat oleh percetakan yang sama tahun 1322 H. Hingga sekarang terdapat pelbagai edisi cetakan.

2. Ats-Tsimar al-Lazizah 'ala ar-Riyadh al-Badi'ah). Judul terjemahan oleh pe

ngarangnya, Segala Buah Kayu Yang Sedap-Sedap Atas Segala Kebun Yang Indah-indah. Kandungannya mulai dengan pembicaraan akidah. Kandungan utama ialah fikah bahagian ibadat menurut Mazhab Syafie. Pada bahagian akhir membicarakan perkara sumpah dan nazar. Kemudian dilanjutkan dengan ziarah Rasulullah s.a.w. dan

terakhir sekali mengenai zikrullah. Diselesaikan 21 Safar 1312 H. Cetakan yang ketiga Mathba'ah al-Miriyah al-Kainah, Mekah, 1322 H. Dicetak juga oleh Mathba'ah Dar Ihya' Kutub al-'Arabiyah, Safar 1344 H.

3. Nasihat al-Ahli al-Wafa ila Washiyat al-Mushthafa. Kandungannya merupakan terjemahan hadis wasiat Nabi Muhammad s.a.w. kepada Saidina Ali k.w. Memperhatikan pengkhususan hadis hanyalah wasiat untuk Saidina Ali k.w., dalam perkembangan sekarang ada golongan tertentu terlalu murah menuduh bahawa hadis yang demikian terlalu memihak atau terdapat pengaruh Syiah. Pada pandangan saya, tuduhan yang tidak berasaskan penelitian dan keadilan dalam menilai serta berpegang pelbagai aspek ilmu tidak perlu dilayani. Seseorang yang tidak sampai pada sesuatu tahap keilmuan tiadalah layak menilai keilmuan seseorang ulama. Diselesaikan hari Sabtu, pukul 9.30, 11 Syawal 1312 H, di Mekah. Cetakan yang kedua oleh Mathba'ah al-Miriyah al-Kainah, Mekah, akhir Zulhijjah

1323 H.

4. Hadiqah ar-Raihan fi Qishshah Saidina Sulaiman. Kandungannya mengenai kisah Nabi Sulaiman a.s. Karya ini dapat dikategorikan dalam sastera klasik Melayu-Islam. Diselesaikan pada 24 Jamadilawal 1313 H di Mekah. Cetakan yang kedua Mathba'ah al-Miriyah al-Kainah, Mekah, awal Muharam

1324 H.

AKTIVITI

Oleh sebab Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga seorang yang dianggap pakar dalam bahasa Melayu, dia digelar "Qus Bahasa Melayu".

Syeikh Muhammad Zainuddin as-Sarawaqi menulis, "...Asy-Syeikh yang alim, yang sampai kepada kepandaiannya ialah seperti Qus pada masanya tentang bahasa Melayu, iaitu seorang yang cerdik pada orang-orang Arab yang memegang tali lagam segala ilmu adab. Orang yang berkhidmat akan Tuhannya terlampau cermat dan jaga, iaitu Asy-Syeikh Ahmad orang Lingga ..." Oleh kerana kepakarannya Syeikh Ahmad al-Fathani memasukkannya sebagai ahli pentashhih kitab Melayu/Jawi. Dalam perbahasan tentang pemakaian bahasa Melayu untuk kitab-kitab yang akan diterbitkan, telah terjadi muzakarah antara kedua-dua ulama itu secara terus-menerus. Keterlibatan Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga dalam dunia pentashhihan kitab Melayu/Jawi seolah-olah tidak diketahui orang kerana namanya memang tidak tercatat dalam semua cetakan kitab Melayu/Jawi. Mengenai Syeikh Ahmad Lingga hanya sedikit saja disentuh oleh Syeikh Zainuddin Sarawak dalam kitabnya Nafahat ar-Ridhwan.

Selain menjadi seorang penulis, Syeikh Ahmad Lingga juga seorang ulama yang aktif mengajar, sama ada di rumahnya mahu pun di Masjidil Haram, Mekah. Beliau bersahabat dengan ulama-ulama lain, di antaranya Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fathani (1272 H/ 1856 M-1325 H-1908 M), Syeikh Ahmad Khatib bin Lathif Minangkabau (1276 H/1860 M-1334 H/1916 M), Syeikh 'Utsman bin Syihabuddin al-Funtiani dan ramai lagi.

Di antara murid Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga, yang menjadi ulama besar ialah Abu Bakar bin Hasan (1875 M-1938 M), beliau adalah Kadi Muar, Johor, Syeikh 'Utsman bin 'Abdul Wahhab as-Sarawaqi (1281 H/1863 M-1339 H/1921 M). Termasuk juga Abdullah Fahim, Tok Kenali, Kiyai Hasyim Asy'ari dan semua ulama yang sezaman dengan mereka, yang belajar di Mekah ketika itu adalah murid Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga.

Selain yang disebutkan, Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga juga seorang Syeikh Haji. Sebahagian besar jemaah haji dari Kepulauan Riau, Johor, Pahang, Terengganu dan Selangor yang menunaikan haji pada zaman itu diurus oleh Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga.
This entry was posted on 12 November 2006 at Sunday, November 12, 2006 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment